Finbert ישראל שירותים פיננסים

Finbert ישראל שירותים פיננסים

קופת גמל או קרן השתלמות?מה עדיף?

תוכן עניינים

קופות גמל או קרן השתלמות

אפיק חיסכון מוצלח יכול להבטיח עתיד שקט, אבל איפה הכי כדאי לחסוך, בקופת גמל או בקרן השתלמות? מה ההבדלים ביניהן? במה כדאי לבחור ומהי קופת גמל בניהול אישי? כל התשובות במאמר  הבא!

לא מעט התלבטויות מזמנים לנו החיים, אחת מהן היא בחירת אפיק חיסכון לעתיד. כדי לבחור במוצר החיסכון המתאים ביותר, יש לברר מה מציע כל אחד מהם ואיך זה משתלב עם הצרכים והיכולות שלכם. עדיף, כמובן, להיוועץ בנושא עם סוכן ביטוח פנסיוני.

בין קופת גמל לתגמולים לקרן השתלמות

המושג קופת גמל הוא למעשה שם כולל, לקבוצה של מוצרי חיסכון פנסיוניים לטווח הבינוני והארוך, בהם קופת גמל לתגמולים, קרן מחלה, פיצויים, קצבה וקרן ההשתלמות. כשמשתמשים במונח “קופת גמל”, הכוונה היא לרוב, רק לקופת גמל לחיסכון לגיל פרישה.

המפקיד בקופת גמל לתגמולים, נקרא “עמית” והוא יכול להיות חוסך עצמאי, או עובד שכיר שההפרשות לקופת הגמל שלו מבוצעות באמצעות מעסיקו. רווחיה של קופת הגמל, מגיעים מהשקעות שמבצעים מנהלי הקופה.

קרן השתלמות, שבעבר נועדה למימון לימודי המשך או השתלמויות מקצועיות, משמשת כיום גם היא, כמוצר חיסכון לעובדים שכירים ועצמאיים. קרן ההשתלמות היא למעשה אפיק החיסכון היחיד בישראל כיום, שבו רווחי המפקידים, אם הם שכירים או עצמאים, פטורים מתשלום מס רווחי הון.

להבדיל מקרן ההשתלמות שהיא אפיק חיסכון קצר מועד, שנזיל לאחר 6 שנים, קופת גמל היא מוצר חיסכון המיועד לשמש לטווח הארוך לגיל פרישה, כדי להבטיח את המשך ההכנסה בעת הפרישה מהעבודה. העמיתים (או מעסיקיהם), מפקידים לטובת הקופה סכום חודשי והכספים מנוהלים ומושקעים, על ידי גופי השקעות מקצועיים ולפי בחירת העמית.

עם פרישת העובד לגמלאות, יש לזכותו סכום כסף שנצבר בקופה, שהוא יכול להשתמש בו למחייתו ולצרכיו השונים, בשנים שבהן הוא אינו עובד עוד למחייתו. (כאן המקום להזכיר שחלק מהכספים מוענקים כקצבה חודשית וחלקם כהון במשיכה חד פעמית והכל לפי תקנות האוצר).

להגדלת היקף החסכונות של אזרחים בקופות הגמל השונות, המדינה מעניקה תמריץ למפקידים השכירים, זיכוי במס, בשיעור של 35%, עד לתקרת ההפקדה המותרת.

קופת גמל להשקעה

קופת גמל להשקעה היא מוצר חדש יחסית, המושך בתקופה האחרונה את המשקיעים. הוא נבדל מקופת גמל רגילה, בהיותו מכשיר חיסכון לטווח בינוני,  המאפשר נזילות של הכספים שנצברו.

את הכספים ניתן למשוך בכל עת, אם כסכום חד פעמי (בתשלום של מס רווחי הון, בשיעור 25%), או כקצבה חודשית לתקופת הפרישה, שתשולם החל מגיל 60 ולכל החיים ותהיה פטורה ממס במלואה.

הסכום השנתי המרבי שניתן להפקיד בקופת גמל להשקעה, עומד על סכום של 76,449.63 שקלים וניתן להשקיע באמצעותו במגוון מסלולי השקעה לבחירה.

ההבדלים העיקריים בין קרן השתלמות לבין קופת גמל

  • מועד משיכת הכסף – בעוד שמקופת הגמל ניתן למשוך את הכסף מעל גיל פרישה כולו או להשתמש כקצבה חודשית ללא מס על הרווחים (ובמידה ובוחרים למשוך את כל הכספים לפני גיל פרישה, ינוכה מס בשיעור של 35% לפחות) בקרן ההשתלמות, ניתן למשוך את הכסף כבר לאחר שש שנים מההפקדה, וכמובן ניתן להפקיד כספים בה גם בהמשך, עד גיל הפנסיה.
  • גובה ההפקדה האפשרי – עובד שכיר יכול להפקיד בקרן השתלמות עד כ- 15,000 שקלים לשנה (מבלי שההפקדה תחייב אותו בזקיפת הכנסה) ובעל עסק עצמאי כ-19,000 שקלים (על מנת לקבל פטור ממס רווחי הון במועד המשיכה). בקופת גמל להשקעה, ניתן להפקיד סכום שנתי של כ- 76,000 שקלים.
  • הטבות מסהכספים המופקדים בקרן ההשתלמות עד התקרה, פטורים ממס הכנסה, בכפוף לכמה תנאים. אם לא מושכים כספים מהקרן במשך שש שנים, יש פטור גם ממס רווחי הון. בקופת הגמל, במשיכת הכסף לפני גיל 60, ינוכה מס מירבי בשיעור של 35% לכל הפחות, בשיעור של 25%. לאחר גיל 60, יש פטור ממס על המשיכה.
  • מי מפקיד – לקרן השתלמות לעיתים מפריש המעסיק עבור העובד, אך גם עובד עצמאי יכול להפריש לקרן, בכוחות עצמו. בקופת הגמל, כל אחד חוסך עצמאית.

איך בוחרים בין קופת גמל להשקעה לקרן השתלמות?

מאחר שלכל אפיק השקעה יש יתרונות וחסרונות משלו, כדי להגיע להחלטה מושכלת ולבחור באופציה הטובה והמתאימה ביותר עבורכם, יש לברר כמה נקודות:

  • נזילות – חשוב לדעת מראש, האם יש מצב שתזדקקו לכספי החיסכון או לחלק מהם בשנים הקרובות, או שתעדיפו לשמור ולייעד אותם לשימוש בתקופת הפנסיה.
  • איזה סכומים רוצים להפקיד – אם אתם מעוניינים להפקיד סכומי כסף גבוהים מדי שנה, יתכן שתחרגו מהתקרה שמאפשרת קרן השתלמות ועדיף לבחור בקופת גמל להשקעה. מאידך, ניתן לפזר את כספי ההשקעה בין מוצרי חיסכון שונים, או לפתוח שתי קרנות השתלמות במקביל.
  • גובה דמי הניהול – כדי למקסם את רווחי החיסכון, חשוב לדעת מהם דמי ניהול השנתיים הנגבים באפיקי החיסכון השונים, האם ניתן להוזיל אותם והאם לא יכרסמו בתשואה.

השקעות אלטרנטיביות: קופת גמל בניהול אישי IRA

קופת גמל בניהול אישי IRA (Individual Retirement Account),  היא אפיק השקעה נוסף, המיועד לחיסכון ארוך טווח ומניב תשואות, שלרוב אינן מושפעות מהתנודתיות של שוק ההון. מדובר בפלטפורמה אישית לניהול חיסכון לימי הפרישה, שנכנסה לתוקף בשנת 2008 בארה”ב והגיעה גם לישראל, שנים ספורות אחר כך.

משקיע בקופת גמל IRA, יכול לבחור בהשקעה באמצעות קופת גמל, בהפקדת כספים לפי תיקון 190 לפקודת המס (המאפשר להפקיד לקופת גמל כספים נזילים, עם פטור זמני ממס רווחי הון), או בקרן השתלמות.

היתרונות של אפיק זה הם: שהרווחים מחיסכון ב-IRA ,בקופת גמל על פי תיקון 190, פטורים ממס רווחי הון עד למועד משיכת הכסף, שהמשקיע נהנה משליטה מלאה על ניהול כספיו בהתאם למסלול ההשקעה שבחר, שדמי הניהול השנתיים נמוכים לעומת קופת גמל רגילה ושאין עמלות על הפקדות נוספות בקופה.

בקרן השתלמות בניהול אישי, בשונה מקרן ההשתלמות הרגילה, תקרת ההשקעה גבוהה יותר, לקבלת מלוא הטבת המס. בקרן השתלמות IRA, ניתן להפקיד עד 5,761,800  שקלים (נכון לשנת 2023).

באילו אפיקים מושקעים כספי קופת גמל IRA?

כספי קופות הגמל העצמאיות, מושקעים במגוון אפיקי השקעה, לצורך פיזור הסיכונים, הן באפיקים קונבנציונליים, כמו מניות ואגרות חוב והן באפיקים אלטרנטיביים, כמו פרויקטים בתחום הנדל”ן (נדל”ן מניב, נדל”ן מסחרי, נדל”ן לפיתוח), חברות הזנק, קרנות השקעה, השקעה באשראי צרכני, מיזמים פרטיים, מיזמים עסקיים, תיירות, חקלאות, תשתיות ארציות, פרויקטים לאומיים  ועוד.

הפיזור הרב ושילובם של נכסים לא נזילים בתיק ההשקעות, מבטיחים את נטרול התנודתיות של שוק ההון תוך הימנעות מנטילת סיכונים, שמירה על יציבות התיק והבטחת תשואה בעתיד.

Facebook
Twitter
LinkedIn
WhatsApp
Email

המידע המפורט לעיל, כפוף להוראות ההסדר התחיקתי והינו חומר מסייע בלבד. אין לראות במידע זה כעובדתי או כמידע שלם וממצה, ואין בו כדי למצות ו/או להחליף את הוראות ההסדר התחיקתי והתקנון הרלוונטי. המידע האמור לעיל אינו מהווה ייעוץ משפטי, המלצה או חוות דעת ואין בו כדי להוות תחליף לייעוץ ו/או שיווק פנסיוני אישי ו/או תחליף לשיווק השקעות אישי ו/או ייעוץ מס המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל לקוח. אין באמור כדי להוות התחייבות לתשואה עודפת ואין בתשואות העבר בכדי להבטיח תשואה דומה בעתיד.

רוצים להיות שותפים בבחירת הרכב החיסכון הפנסיוני שלכם ולשפר את העתודות הכלכליות שברשותכם?

רוצים להיות שותפים בבחירת הרכב החיסכון הפנסיוני שלכם ולשפר את העתודות הכלכליות שברשותכם?